صفحه نخست   |      اطلاعیه‌ها     |    هیات مدیره اتحادیه     |    پروانه کسب      |      تماس با ما      |

دیگر اخبار اتحادیه

شرایط تولید و واردات در رسته راهسازی، دشوارتر از آنچه می‌پندارید

چالش رسته راهسازی، عدم توجه به تفاوت این رسته

به گزارش روابط عمومی اتحادیه، نشست هم‌اندیشی رسته راهسازی با حضور فعالان حوزه لوازم یدکی ماشین‌آلات راهسازی و اعضای هیئت مدیره اتحادیه صنف تولید کنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران برگزار شد. در این نشست اعضا و پیشکسوتان این حوزه چالش‌ها و انتقادات خود را مطرح کردند.

 

فعالیت‌های زیر بنایی کشور توسط رسته راهسازی مدیریت می‌شود

نصراللهیان، یکی از فعالین حوزه لوازم یدکی ماشین‌آلات راهسازی در خصوص نقش این حوزه در کشور اظهار کرد: رسته راهسازی در جامعه نقش پررنگی دارد چرا که فعالیت‌های زیربنایی توسط این رسته و فروشگاه‌های زیرمجموعه آن انجام می‌شود. این رسته بسیار تخصصی بوده و می‌توان از ظرفیت آن استفاده کرد. متاسفانه نکته‌ای که به آن توجه نمی‌شود تفاوت بازار لوازم یدکی سواری و بازار لوازم یدکی ماشین‌آلات راهسازی است.

 وی ادامه داد: دفتر غرب به شکل درستی بنا نهاده شد. شاید مسیر را با سرعت طی نکرده و بر اساس انتظارات پیش نرفت اما افراد حاضر در شعبه مذکور تمام تلاش خود را برای پیشبرد اهداف به کار گرفته‌اند. اختیارات اعضا در دفتر غرب از مسائلی بود که همیشه به آن معترض بودیم. متاسفانه دفتر غرب از اختیارات گسترده‌ای برخوردار نبوده و اعضا در دایره اختیارات کوچکی حرکت می‌کنند. تمامی دستورات از دفتر مرکزی صادر شده و در دفتر غرب شاهد اختیارات وسیعی نیستیم.

نصراللهیان در پایان گفت:  اطلاع‌رسانی از موارد بسیار مهمی است که تا به امروز برای ما به عنوان یک چالش تلقی می‌شد. در واقع تا به امروز برای آنکه تغییرات مصوبات،  قوانین و آیین نامه های رسیده از دفتر مرکزی را به گوش اعضای صنف رسانیم، وسیله و مسیر درستی را در اختیار نداشتیم.

 

نام حوزه راهسازی، فعالیت در معدن سازی

در ادامه یکی دیگر از اعضای صنف لوازم یدکی ماشین‌های راهسازی به تفاوت رسته راهسازی و رسته سواری اشاره کرد. اکرامی در این خصوص افزود: رسته راهسازی و رسته خودرو سواری با یکدیگر متفاوت است. حوزه راهسازی، رسته‌ای تخصصی بوده به طوری که می‌توان اتحادیه جداگانه برای آن در نظر گرفت. بازار لوازم یدکی خودرو سواری و ماشین‌های راهسازی در تمام مراحل ثبت سفارش، ورود کالا، عرضه کالا، خرید و حتی استوک انبار مسیر کاملا جدایی داشته و از شرایط متفاوتی پیروی می‌کنند.

وی ادامه داد: کالاهایی که در انبار فعالین حوزه لوازم یدکی راهسازی موجود است سن بسیار زیادی داشته به طوری که ممکن است کالایی با سی سال سن نیز یافت شود. قاعدتاً اسناد و مدارکی کالاهایی که برای مثال در دهه شصت وارد و یا تولید شده از بین رفته است.

این فعال رسته راهسازی تصریح کرد: این مسائل هنگام بازرسی برای ما مشکل ایجاد می‌کند. متاسفانه بازرسین رفتار مناسبی نداشته و از نظر تخصصی نیز آگاهی کامل ندارند. در بازرسی‌ها باید به تفاوت رسته‌ها توجه شود.

اکرامی در پایان گفت: واژه راهسازی برای رسته ما به کار می‌رود اما اکثر فعالیت ما در بخش معادن است. در صورتی که می‌توان در بخش راهسازی از پتانسیل و ظرفیت این گروه استفاده کرد.

 

شرایط تولید و واردات در رسته راهسازی، دشوارتر از آنچه می‌پندارید.

 عبادی، یکی از فعالین رسته لوازم یدکی ماشین‌آلات راهسازی در خصوص چالش‌‍‌های این گروه عنوان کرد:  تولید کنندگان و وارد کنندگان حوزه لوازم یدکی ماشین‌آلات راهسازی در شرایط دشواری قرار دارند. چندین سال است که وارد کنندگان، قطعات و ماشین‌های مورد نیاز معادن و راهسازی را در شرایط بسیار سختی از خارج از مرزها به کشور وارد می‌کنند. در هنگام سفارش پول واریز شده اما مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا وارد کننده پول را از خریدار دریافت کند.  دستگاه‌هایی که در بازار لوازم یدکی ماشین‌های راهسازی استفاده می‌شود قدیمی بوده و تقریباً سی تا چهل سال عمر دارند. قاعدتاً برگه سبز و اسناد آن از بین رفته است.  برخی از کالاهای را در مزایده برنده شده و دارای سند هستند. در بازرسی‌ها باید به این موارد توجه شود.

جاده ارتباط بخش دولتی و خصوصی دوطرفه است

کهن ترابی، یکی از فعالان صنفی در رسته راهسازی در خصوص انتظارات دولت بیان داشت:  بخش خصوصی واقف است که باید به توقعات بخش دولتی پاسخ دهد اما انتظار داریم که در مقابل، بخش دولتی در بحث تجارت برای شخصیت  بخش خصوصی ارزش قائل باشد. همانطور که دولت توقع دارد بخش خصوصی او را یاری کند ما نیز انتظار داریم دولت حواله‌های بانکی، گمرکات، مسیر واردات و مسائل این چنینی را بهبود ببخشد. در واقع رابطه ما یک رابطه دو طرفه بوده و باید در تعامل باشیم.

 

علاقه، محرکی برای ادامه دادن

ترکاشوند، یکی دیگر از فعالین حوزه لوازم یدکی ماشین‌آلات راهسازی علاقه را از مهم‌ترین دلایل فعالیت دانسته و اذعان داشت: مسئله ای که به آن توجه نمی‌شود بحث علاقه است. این صنف با چالش‌های فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند و دولت و ضابطین امر نیز روز به روز به این چالش‌ها می‌افزایند اما این علاقه است که این صنف را سرپا نگه داشته و فعالین را به حرکت وا می‌دارد.

جوان‌گرایی، صبر، تجربه بزرگان

بهانسته، از فعالین رسته راهسازی به مبحث جوان‌گرایی اشاره کرده و گفت: ما نیز معتقد هستیم که باید به جوان‌ها فرصت دهیم اما نکته‌ای که در جوان‌گرایی مطرح است، صبر بوده چرا که هنگامی که به جوان‌گرایی روی می‌آوریم، موظف هستیم با خامی و بی‌تجربگی جوانان نیز مدارا کنیم. باید در این مسیر صبوری به خرج داده تا آنان تجربه کسب کنند. استفاده از تجربه افراد در این مسیر بسیار مهم است. بزرگان باتجربه را نباید از یاد ببریم. در واقع جوان‌گرایی با تجربه بزرگان به همراه صبوری حاصل قابل قبولی خواهد داشت.

 

زمانبری قطعه، تفاوت رسته راهسازی و رسته سواری

یکی دیگر از فعالین رسته لوازم یدکی ماشین‌آلات راهسازی، تفاوت رسته راهسازی و رسته سواری را یاداور شد. عباسی در این خصوص اظهار کرد: لوازم یدکی در رسته راهسازی و رسته سواری از نظر زمانبری کاملاً متفاوت است. لوازم یدکی سواری مدتی حداکثر ۵ سال دوام می‌آورد اما در رسته راهسازی، قطعاتی با سن ۳۰ سال نیز در انبارها یافت می‌شود که قاعدتا برگه سبز آنها از بین رفته است.

عباسی ادامه داد: بازرسین که نه تنها از نظر رفتاری شایسته عمل نکرده و با ذهنیتی مجرمانه وارد می‌شوند از نظر فنی نیز کارشناس نیستند. در بازرسی‌ها باید به تفاوت زمانبری لوازم یدکی در رسته راهسازی و رسته سواری توجه کافی شود که این مسئله نیازمند نگاه کارشناسانه است.

» هیات مدیره اتحادیه:

     سیداحمد حسینی  – ریاست اتحادیه

     ناصر سبزیان  – نائب رئیس اول اتحادیه

     سید احمد طباطبایی – نائب رئیس دوم اتحادیه

     افشین اصغرزاده – دبیر هیات مدیره

     سیدامیراحمد نواب کاشانی – خزانه‌دار اتحادیه

     اکبرپناهی‌پور – عضو هیات مدیره

     محمدرضا ملاکی – عضو هیات مدیره

» راه‌های ارتباطی با اتحادیه

      شماره تماس اتحادیه: 02177530301

      سامانه پیغام‌گیر روابط عمومی: 02177604850

      ایمیل: INFO@YADAKI.ORG

      ارتباط با تحریریه یدکی‌رسانه: 02136915842

      مدیریت روابط عمومی: 02177604850

      کانال تلگرام اتحادیه: YADAKITEHRAN@

      اینستاگرام اتحادیه: YADAKI.TEHRAN@

» پیوندهای مفید
     

     پایگاه اتاق اصناف ایران

     پایگاه اتاق اصناف تهران

     پایگاه اتاق بازرگانی ایران 

     پایگاه خبری قطعات خودرو

     پایگاه خبری وزارت صمت

     پایگاه خبری خانه ملت

 

» کمیسیون‌های تخصصی اتحادیه

     کمیسیون مالیاتی – رئیس: علی اکبر بخشی

     کمیسیون راهبردی – رئیس: امیرحسین صیرفی

     کمیسیون شکایات – رئیس: محمود غائی

     کمیسیون بازرسی – رئیس: احمد عابدین‌زاده

     کمیسیون آموزش – رئیس: علیرضا بزرگ‌زاده

     کمیسیون شوراها – رئیس: ابراهیم کاظم تبریزی

     کمیسیون رفاهی – رئیس: عباس شریفی شندی

     کمیسیون حل اختلاف – رئیس: حیدر کشمیری

     کمیسیون فنی – رئیس: امیر صادق‌پور    

صفحه نخست   |      روابط عمومی     |    هیات مدیره اتحادیه     |    پروانه کسب      |      تماس با ما      |

© کلیه حقوق مادی و معنوی این پرتال متعلق به اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران می باشد.